Sunday, April 10, 2011

Tips Nak Hilangkan/Elakkan Jerawat.

utk sape2 yg muka licin gile turut dialu2kan membaca..xyh nak show off muke korg perfek sgt! hahahaha.wah. pagi2 nak sentap kan org. maaaaaappp. heeee =) tp kan! aku de sorg kawan aku ms matrix dulu. pergh kulit die beb.. mcm agnes monica uolsz! *even aku xpenah jmpe agnes monica face to face pun kan. hahaha. tp kulit die mmg cantik.. org nyer..lg lah! mak aih.. CANTIKS uols... hehe. JARANG tgk bende len hidup kat muka die... haha. jelesh uall.

oklah. jom jump2 tu topic lah k.

kdg2..penat je tiap2 pagi.. balik keje/kelas.. be4 tido.. kita cuci muka.. knonnye nak stay clean.. nk jg muka kan. tup2 esok pagi nyer tumbuh satu hidupan kat sekitar wajah kite yg xbraper nk cntik..yg mmg rs nak kasi mangkuk hayun je... uolsz penah rs x??? mcm aku ni ha.. muka xde la cantik.. pastu bile ade idupan yg aku xnak ade kne mngena tibe tumbuh kat wajah xseberapa ni.. haih! SABOR JELA.

kaklong aku slalu ckp ....

"eh! jgn tegur2 la bende tu (jerawat)... nanti lagi besar/ bertambah"


alasan die : kalau tegur..bende tu suke mcm kite nak bekenalan dgn die..so..die lg nak kluar.... eeee..bley cy ke?... kau tipu tipu aku!!!! mn de. tahyul! hahahaha

dr td nak jump2 topic so x jump2 kan. haha.. aku mmg. suke becerita. so.. kali ni punyer tips..aku ckp berdasarkan pengalaman aku plus bebelan mama aku bile die nmpak ade jerawat kat muka aku. kalau aku sembang pasal PETUA LAMA... u all xlayan da.. hehe


FIRST

u all g check cadar katil korg... sarung bantal korg... sarung bantal busok korg... brape bulan da xbetukar or mmg xbetukar sejak awal sem??????? haaaaaa... kalau korg pakai kanta besar yg ahli saintis pakai tu.. ntah2 da beranak pinak kuman kumin kat ats tu.... PLEASE TUKAR ye...

cdar bkn men comel. TUKAR. TUKAR.


KEDUA

RAMBUT tu ye uolsz... rambut tu... kalau ade fringe or.. org kampung aku panggil owning.. haha. haaa.. kalau setakat duduk kat umah ke..kat bilik ke... tolak rambut tu ke belakang ye....letak sepit. skang ni banyak sepit jual.. murah2 lagi.. kan? so..jgn malas... tolak! tolak! tolak! hahaha. tmbah lagi kalau yang muke jenis sensitip cm aku... kadang2 aku nak jugak glamer kat umah... so aku biole fringe tu tutup dahi....tapi jgn risau.. kalau aku xtolakkan.. SAH MAMA AKU YG TOLAKKAN SENDIRI. haish. haha. well.yela... kalau tolak fringe kat belakang.. wat pe penat2 g saloon wat fringe kan.. skali skala boley la.. kalau jerawat aktif kat dahi tu... elakkan biakan fringe tutup dahi.. cz nak kasi jerawat bernafas ye.. kasi die oksigen skit.. hahaha.. kalau xde sepit.. tolak pakai cekak. skang ni cekak da pelbagai style. jgn korg pakai cekak..tp fringe ade kat depan lg.. haaaa.. tu mmg nak kene potong fringe tu. hahahaha.

haa..mcm ni.. lg bagus!! ikat rambut tu..tolak rambut depan ke belakang. PERFECT.


KETIGA

kalau da tumbuh jerawat tu... xyh la duk diam pulak ye.. pi la pakai ubat jerawat. taruh kat jerawat tu. kat luar tu.. mcm2 ade nak hilangkan jerawat. so..tgk kulit u all.tapi aku nak rekemen satu ubat jerawat yg sgt berkesan!!!!!!!!!

ni dia......
heee. penah pakai??? tp mst penh dgr. actually gel ni... bkn utk jerawat je.. tapi kalau utk gatal2... kalau ade luka pun bley letak.. ALL IN 1. sp rekemenkan??? of kos lah MAMA aku kan. aku rs ok je bile pakai. gamat ni ala2 brg herba gitu.. so... smua jenis kulit bley pakai.. xde bahan kimia.. hehehee. KOT. haha. so far... kalau malam tu tumbuh jerawat, aku pakai malam tu be4 tido... sok pagi die da kecut. haaaaa.. hebat x!!!! nak bubuh bende ni x kira waktu... kdg2 ade sesetgh produk, pakai ubat jerawat malam je... tp yg ni..BEBAS. heeeee. *ok.da2 la promote kan!


KEEMPAT


actually aku bkn nak introduce kan pil utk bagi cantik. tp lebih kurang la... tp xsgt KOT. hahaha. *pe ni! ckp cm mapley!.. kdg2 jerawat tumbuh sbb hormon kat dalam bdn kite tu xbrape nak stabil. jgn kata jrawat la.. kalau homon x balance.. tu yg penin2 tu..nak2 lagi nak period.. haaaa.. mcm sakit satu badan. so ubat kat atas ni mmg aku satu family kene makan *even aku slalu skip gak. haha.klu mama aku tau mmg kne bebel. ubat ni die cuci dalam bdn kita. PRIMROSE OIL tu stabilkan hormon. mmg bagus la ubat ni. period yg x stabil pun bley jd stabil. CHLORELLA tu more tu nak cantik kan kulit.. cerah kan... actually dua2 ni mmg bersihkan dalam badan kita... jerawat tumbuh maybe sbb dlm badan kita ni kotor.


KELIMA

pemakanan uolsz.. opkos kene jaga.. jgn gatal2 makan kacang... makanan beminyak.. tu korg tau sendiri kan.maybe korg kurang makan sayur.. or not balance food. sayur.sayur.sayur.sayur. haha


KEENAM

TUDUNG. haaaa.. ape kne mengene ngan tudung... tudung tu basuh la tiap2 hari kalau nak pakai tiap2 hari... especially area yg lilit wajah n area bawah dagu/ tempat uall pin tudung.. haaaa.. ALERT k perempuan. sbb kalau kite bepeluh.. kat situ la tempat2 yg peluh slalu lalu. hahahaha.lagi satu... tudung tu jangan kedepan sangat smpai nmpak muka kita tu keciiiiiiiiiiiiiiiiiiiik je.... tolak belakang sikit.. kasi muka kite bernafas menghirup udara segar...kasi show2 muka korg yg lawa tu k. hahaha. dulu ms aku sek aku punyer tudung agak ke depan.. n tu la sbb aku berjrawat sgt ms sek dulu...


KETUJUH.

aku pun xau da.. rs nyer tu je kot. hahahaha.


kalau masalah jerawat korg teruk sgt sgt sgt sgt.. g la jumpe Dr. pakar kulit.. itu lah yg aku wat dulu sbb muka aku ni sensitip sgt.. n skang da ok. ngeee. die just bagi aku pil makan (antibiotic).. cuci muka.. n gel utk jerawat. gel jerawat tu actually lebih kurang mcm gmbar yg kat atas td. heehehe. Dr. tu sndiri ckp ngan aku... ubat jerwat yg berbentuk GEL ni sebenarnyer lebih elok utk COOL kan jerawat.


selamat berkenal2an dgn jerawat baru. hahahaha. haaaa...prepare2. haha


hati.halus.hanie : nak stabilkan hormon ni.. bkn utk kurang kan jerawat.. tp nak kurgkan penyakit lain mcm MIGRAIN. sbb aku pun maigrain. heeeeee. skang da xde da. heee


8 comments:

Anonymous said...

semoga perpisahan dgn jerawat kita, menjadi perpisahan yang bermakna....
(motip?!!!)

hanie bonie said...

kehidupan adalah hak milik setiap insan. tibbaaaa jah! haha

mizzbutterfly said...

ubat tuh mak kita makn...hehehe patut mak tak pernah ade jerawat...huhuhu

happy final exam cikgu..

hanie bonie said...

kan! mak kite pun makan.. n mak kite pun xde jerawat...heee.. hepi final jugak!!!

.::s e n t::. said...

ok nak try la mkn pil tu. ehek!

hanie bonie said...

ko da la suke menyelam... hehe.. makan! makan! beli! beli! hahaha

NURATIKA RAUDHA said...

okay saya akn praktikkan =.=
tp sy slalu xde jerawat. hahaha :P

hanie bonie said...

mmg la...kulit muka awak kan cantiksssss... hahahaha.... xpe... awk xyh wat paper da.. awk just show off muka awk tu tau!!! bia org tenganga. hahaha