Monday, March 26, 2012

Nasihat campor2

aku manusia biasa. terlalu berteman dgn kesalahan. dan aku hanya mampu tunding jari ke arah diriku sendiri. merasakan diri x salah pd mule nyer tapi memikirkan kesalahan apa yang aku da buat pd akhirnya. aku tak paksa smua org utk faham diri aku. tapi seboleh2nye biarlah org yg rapat 'kenal' dan paham aku, itu cukup cukup memadai. tapi betullah org kata kat aku..

"susah nak puaskan ati semua org..kdg2 dgn org yg paling kita rapat lah sbenanye kerja paling susah nak phm kan die.."

hmm..betol jgak... dan kawan aku ada ckp lg..

"mmg Allah kata kite kene jaga hubungan kita sesama manusia. tp kau berilah perhatian kau pd org yg jaga kau. bkn pd org yg kau jaga.."

sdgkan adik bradik pun bermasam muka, terasa hati...inikan pula yg bkn darah daging..ye dak? mungkin aku salah juga.. mungkin antara kita ada yang kurang matang..jd kurgla faham nye..tp aku cuba faham dlm situasi ini. cuma hati terkilan bila ada ayat yg dilemparkan tanpa berfikir dulu..mul2, bolehla hati menerima..lama2 hati da jd penat. penat nak menangkis ayat sebegitu rupa. hati dah x terdaya. ape nak buat??? luka perlu rawat segera.

ingat ayat mama tadi ...

"jangan telalu pkkan ttg org, kesahkan ttg Allah, diri sndiri, keluarga, dan masa depan hanie"

hidup ni kdg2 kejam.. tapi lg kejam bila xkesahkan hati sndiri.

1 comment:

Rozuan Ismail said...

maunusia tu sendiri yg menzalimim diri sdiri. fikir yg tbaek